Sample Video Widget

Download google chrome

Rahsia disebalik gerakan hak asasi wanita (womanism/feminism)

[Repost disertakan dengan video respon dari perspektif Islam terhadap revolusi feminis(indo-sub)]

Video lama tapi memandangkan admin tengok video ni belum ada subtitle bahasa maka admin cuba buatkan satu supaya mana yang terlepas pandang tu dapat menyedari akan hakikat niat sebenar orang yang bertanggungjawab mencetuskan, membiayai dan mempomosi gerakan revolusi feminis ini atau admin kira lebih tepat dipanggil gerakan penghambaan golongan wanita dizaman moden




Dua sebab utama disebalik gerakan revolusi feminis ialah :-

1. Rockafella sebagai pengasas gerakan ini, mereka punya kepentingan didalam rangkaian sistem kewangan dan perbankan dunia yang membolehkan mereka mengaut keuntungan daripada kerajaan-kerajaan melalui sistem rangkaian kewangan dan pembiayaan yang kompleks. Bilamana mereka mencetuskan feminism, golongan wanita dengan banyaknya akan bekerja disektor awam dan swasta seterusnya menggalakkan pengutipan cukai dan kitaran wang. Bila human resource bertambah, negara boleh mula buat perancangan untuk kemajuan dan pembagunan. Dalam zaman moden ni mana ada negara yang nak maju tapi tak berhutang? jadi proses pinjaman kewangan kerajaan, proses kemasukan kepakaran, teknologi dan bahan mentah asing ke negara yang sedang membangun ini secara tak langsung akan menguntungkan golongan pemodal dan kapitalis barat.

2. Selain golongan wanita dewasa telah menjadi hamba zaman moden kepada agenda pembangunan dan pemodenan, golongan kanak-kanan secara tak langsung akan terdedah kepada peluang untuk dieskplointasi. Bila ibu dan bapa sudah bekerja maka kanak-kanak disekolahkan lebih awal. Diawal usia inilah mudahnya pembentukan kendiri dan minda dibuat. Maka institusi sekolah memainkan peranan dalam hal ini, segala module dan silibus pembelakaran sekolah dibentuk selari dengan perancangan kerajaan yang mengejar pemodenan dan pembangunan. Niat asal kerajaan mahu menaik tarafkan hidup rakyat, namun hakikat disebalik pembangunan zaman moden sebenarnya lebih menguntungkan golongan kapitalis. Realiti majoriti rakyat golongan bawah dan pertengahan yang kononnya dilihat pendapatannya sudah meningkat, pendapatan perkapita naik namun hakikatnya dengan inflasi akibat daripada sistem matawang sediada yang pincang sebenarnya tidak mendatangkan banyak faedah kepada rakyat.

Glosari [alihbahasa]:
- Bahasa Indonesia......| Bahasa Melayu
--------------------------------------------------------------
- tempat penitipan anak | pusat asuhan kanak-kanak
- panti jompo...........| pusat jagaan orang tua
- tempat rongsokan......| tempat kereta lusuh

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2012 GuaTv.com All Right Reserved
Best view in Chrome browser. Download Chrome for mobile here