Sample Video Widget

Download google chrome

Tindakan P1 Wimax guna CTOS mengundang kemarahan pengguna

Tindakan syarikat telco tempatan yang menyediakan perkhidmatan P1 Wimax mengguna khidmat CTOS dan pemungut hutang telah mengundang kemarahan ramai pengguna.

Ramai daripada pengguna malah bekas pengguna P1 Wimax naik berang apabila mendapati nama mereka telah disenarai hitam didalam sistem CTOS. Tindakan yang menyebabkan mereka yang disenarai hitam tidak lagi boleh membuat sebarang pinjaman dari institusi perbankan, tidak boleh menaiki kapal terbang keluar dari Malaysia atau lebih teruk di-istihar muflis.
Ramai daripada mangsa ini mendakwa mereka sudah pun membuat pembatalan langganan perkhidmatan, namun apabila mendapat tahu nama sudah disenarai hitam mereka dapati nama mereka masih berada didalam pengkalan data dan sejumlah bil masih tertangguh.

Lantaran daripada perkara ini ramainya pelanggan juga bekas pelanggan telah menubuhkan satu dilaman Facebook. Group yang diberi nama 'P1 Wimax Suck' itu bertujuan menghimpunkan seramai mungkin mangsa-mangsa penindasan P1 Wimax. Sehingga saat artikel ini ditulis sudah ada seramai 14,715 orang telah menyertai Group tersebut.

Antara yang didedahkan didalam group tersebut ialah iklan P1.OneCollection yang mengkehendaki agen pungutan dengan tawaran pendapatan RM7000 sebulan. (Rujuk gambar dibawah)


Ada yang mencadangkan agar setiap mangsa membuat laporan polis, SKMM dan tribunal tuntutan pengguna bagi menyelesaikan kes ini. Namun langkah ini jika berjaya hanya menyelesaikan kes individu sahaja dan ianya tidak dapat menyelesaikan isu sebenar iaitu penindasan yang berlaku didalam program perkhidmatan P1 Wimax.

Memang benar pihak P1 ada mengikut landasan undang-undang, namun langkah yang diperkenalkan oleh P1 sebenarnya akan menyebabkan ramai pengguna terperangkap. Lagi-lagi buat pengguna yang kurangnya pendedahan dan kesedaran terhadap langkah serta protokol yang diambil oleh pihak P1 Wimax.

Jika sebelum ini hanya mereka yang terlibat dengan pinjaman dan pembiayaan bank berhadapan risiko senarai hitam CTOS, kini pengguna perkhidmatan internet sudah mula terdedah kepada risiko muflis.

Adalah lebih baik sekiranya pihak P1 menimbang kaedah yang digunapakai oleh syarikat YTL yang menyediakan perkhidmatan YES 4G. Dimana terdapatnya satu makanisma pemotongan perkihmatan automatik apabila tahap maksima bil sudah dipenuhi.

Sebagai contoh tahap maksima ditetapkan kepada RM200. Maka sekiranya bil tertunggak pengguna sudah mencapai jumlah maksima tersebut perkhidmatan akan digantung serta merta sehingga bil sudah dijelaskan. Jika makanisma ini diaplikasikan admin yakin tidak ada lagi kes bil tertunggak sehinga beribu ringgit yang mana ianya hanya lebih membebankan pengguna dan menguntungkan pihak pembekal. Satu bentuk penindasan yang halus. Setiap penindasan itu adalah zalim dan setiap yang zalim itu akan mendapat balasan yang buruk.

51 comments:

  1. Salam sejahtera, tanpa prejudis, kami mendapati artikel saudara ada mempunyai unsur fitnah dan kesalahan fakta mengenai syarikat kami. Dukacita dinyatakan, sama ada niat anda memuatnaik artikel ini adalah dengan sengaja atau tidak, artikel ini telah memberikan tanggapan negatif terhadap syarikat kami. Untuk fakta sebenar mengenai artikel ini, sila muat turun maklumat berikut di pautan ini http://bit.ly/penafianp1 .

    Kami memohon jasa baik anda agar saudara dapat memadamkan atau membetulkan fakta ini dalam tempoh 48 jam, sekiranya saudara/saudari gagal mengambil tindakan yang dicadangkan, pihak kami akan mengambil tindakan undang-undang ke atas saudara/saudari. Sekali lagi, kami memohon jasa baik saudara agar lebih prihatin, bertanggungjawab dan beretika dalam melaporkan sesuatu berita.
    Sekian terima kasih”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penindas pengguna no.wahid

      Delete
    2. P1 penipu!!!!SAYA TELAH MENGHUBUNGI pihak p1 untuk menghentiksn perkhidmatan tapi sampai sekarang saya masih menerima sms bil bulanan...tidak tahu malu yer syarikat p1 ni meminta bayaran atas angin....SKMM sepatutnya menyiasat perkara ini dan mengambil tindakan segera....jangan asyik respon aduan sedang diproses tapi sampai sekarang semakin ramai pengguna P1 tertipu dan dipaksa buat bayaran untuk perkhidmatan yang diblok oleh P1 durjana penipu

      Delete
    3. mmg penipu pun,tahu nak ugut org je...aq dh 3 tahun terminate sekarang sampai bil kene seribu lebih.tindakan undang2 aq kene,name ade dalam ctos.mmg bangsat P1.kerajaan dgn P1 same je makan duit orang.anjing

      Delete
    4. P1 nie buat macam nie sebab dia dah takde duit sebab tu dia kene kan pengguna,kalau dah jadi anjing duit macam nie la.

      Delete
    5. P1 nie buat macam nie sebab dia dah takde duit sebab tu dia kene kan pengguna,kalau dah jadi anjing duit macam nie la.

      Delete
    6. betul tu, P1 cibai, penipu... rugi la bisnes kau orang.

      Delete
    7. Puihhhh.. Pi mampos lah p1 sucks. Lagi mau nafi ka.. Servis macam haram.. Kira mau duit orang saja.. After sales service memang outtt.. Kemudahan untuk pelanggan buat jadi kesusahan.. KHHAAAKKKKKTTPPUUUIIHHHHHH!!!!

      Delete
  2. Terima kasih atas teguran dan respon pemberitahuan mengenai fakta sebenar yang berlaku disebalik gambar yang dipaparkan. Pihak kami sudah memperbetulkan fakta dan artikel yang berkenaan. Sila semak dan respon semula jika ada fakta yang masih tidak tepat. Sekian.

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera,
    Terima kasih atas tindakan pantas saudara membetulkan entri. Sila dapatkan pengesahan daripada kami sekiranya ada kemusykilan mengenai isu-isu yang berbangkit sekarang. Sekian.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,
    Jadi semua fakta2 didalam blog ini yg sudah di edit sudah pun dibaca oleh Pihak P1 dan faham tentang article didalam ini adalah benar. Tahniah P1 kerana mengakui fakta apa yg terdapat dalam blog ini. Potong jgn tak potong...

    ReplyDelete
  5. Aikk laju jak dia balas kt cni.. Dh x tahu nk buat apa dh kt page dia custm semua dh lari.. Hutang pelanggan pulang modem pn dia x bayor lg inikan pula nk betulkan keadaan ckp custm jer salah x bayor bil.. Mmg teruk pny servis.. Nk tahu bagus ke idok servis dia pegi baca terus semua hal kt group fb berkenaan.. Buat apa la kita nk tambah dosa klu nk cakap benda yg tak betul..

    ReplyDelete
  6. P1 hncur,.. aku penah gna p1, msa nk start, salesmn bgtau, dftr rm100, dpt modem p1 percuma, akhir bln bln start byr mcm biasa evry month rm100(plan rm100), bila da hjg bln byr rm100, tp next month kne potong, bila call ade tnggakn, tnya tnggkn ape, dia kta hrga modem rm200, so nk xnk byr jgk,, bila da cukup 2 thn cntrct, still gna lg lps 2 thn, pastu da xnk gna, so buat xtau la smp kne potong, last2 nma msuk ctos, kna byr rm500 utk 5bln yg aku xguna, aku trpksa g byr, tp modem dorg nk blik jgk,,, ape kess,, nk xnk bg je blik jnji setel... puiiihhhhh

    ReplyDelete
  7. Kepada sesiapa yang berhasrat nak guna P1, Baik hentikan niat anda. Gelap masa depan. Pulang modem atau tidak, dah bayar atau tidak, Sudah habis contract atau tidak. nama anda masih akan CTOSkan dan anda dengan tidak semena mena dan tidak disangka sangka akan ada hutang beribu ringgit. Dan tiada cara lain untuk membersihkan nama anda kecuali dengan membayar..

    ReplyDelete
  8. Aku salah seorang msngsa diorang,dulu masa nk daftar ckp takada contract,last2 member aku yang dol ni rembat modem tu wat lari,sekarang ni nama aku pulak yang krns ctos atas menalah ni yang tak sampai sebulan aku guna dan aku pulak terpaksa bayar jumlah seribu lebih seb dah 2tahun tertunggak..bila aku nak terminate diorang ckp kasi modem..nk kasi camner dah kena rembat..memyesal tahap gabang aku pakai p1 ni..harap2 ada pihak berwajib pantau pihak diorang dan kamisebagai pengguna dengn perkhidmatan p1dan rasa tertekan diatas penindasan ini.

    ReplyDelete
  9. Akaun aku suspended tapi P1 masih cas tiap bulan ...kununnya rental fee....rental kepala hotak depa...cas sama service kena potong....malang sekali kontrek ada lagi so tambah lgi RM200 dalam bill....nasib baik aku dah serahkan modem dan terminate terus....bayangkan kalau 10 tahun aku tak terminate...memang bangsat la dioarang ni...jauhkan diri anda dari P1 ni,,,,

    ReplyDelete
  10. Guna Tribunal pengguna. Sila rujuk di sini https://www.facebook.com/P1WimaxSuck/posts/591791640897048?comment_id=760759907333553&offset=0&total_comments=40

    ReplyDelete
  11. mmg p1 nie menipu.ac aq dh terminate dh 3 tahun.skrg smpai bil kene seribu lebih.lepaz tu skrg kne tindakan undang2.name aq plak ade dlm ctos.mmg bangsat p1 nie.

    ReplyDelete
  12. Patutlah aku aply loan sanggkut....
    Nokharam betui....sy tk berniat nk meghasut mana2 penguna....cari lah telco lain agar kita bijak menilai....

    ReplyDelete
  13. Patutlah aku aply loan sanggkut....
    Nokharam betui....sy tk berniat nk meghasut mana2 penguna....cari lah telco lain agar kita bijak menilai....

    ReplyDelete
  14. aku pakai dua bln.. pastu xbayaq.. dalam 6 bulan mcmtula..tapi lepas dua bln diorang dah terminated.. dah xleh guna la.. tgk2 depa hntar surat saman.. kalu xbyar kena ctos dgn blacklist.. sekali aku tanya berapa, jumlah sebenar aku kna bayaq rm400lbh je.. ni aku terkejut beruk, kalau nak settle nama kena bayar rm4ooolebih.. gila ka apa.. xmasuk akal sungguh. kalau bayar setakat terminted date tu aku bolehla terima lagi.. ni smpai ribu2..
    #penggunaygmalang#

    ReplyDelete
  15. aku pakai dua bln.. pastu xbayaq.. dalam 6 bulan mcmtula..tapi lepas dua bln diorang dah terminated.. dah xleh guna la.. tgk2 depa hntar surat saman.. kalu xbyar kena ctos dgn blacklist.. sekali aku tanya berapa, jumlah sebenar aku kna bayaq rm400lbh je.. ni aku terkejut beruk, kalau nak settle nama kena bayar rm4ooolebih.. gila ka apa.. xmasuk akal sungguh. kalau bayar setakat terminted date tu aku bolehla terima lagi.. ni smpai ribu2..
    #penggunaygmalang#

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tu cara mainan depa..cepat2 pakat repot kat skmm..online jer...karang dulu ayat repot betul2..

      Delete
    2. Aku pun sama. Dah la masa nk dftr salesmen ckp hrga lain dapat bil naik harga sbb cas apa tah. Ak fed up gila. Nk amik pakej rendah x boleh. Sbb ada komitmen lain,ak xdpt byr dua bulan.. Sptutnya bil 200++ jaa.Ternet kena potong. Bil ttp jalan skrg jd dekat 1k.

      Delete
    3. Aku pun sama. Dah la masa nk dftr salesmen ckp hrga lain dapat bil naik harga sbb cas apa tah. Ak fed up gila. Nk amik pakej rendah x boleh. Sbb ada komitmen lain,ak xdpt byr dua bulan.. Sptutnya bil 200++ jaa.Ternet kena potong. Bil ttp jalan skrg jd dekat 1k.

      Delete
    4. saya pn baru kene..mcm mane ye nak buat..igt kne byk sgt duet..sy kene Rm800 lebih

      Delete
  16. Aku dh kena juga la ni. P1 minta 1070. Tapi x blh pakai pun modem tu.

    ReplyDelete
  17. Artikal ni dikeluarkan pada 2013....dan masih ramai mangsa tampil sehingga kini...pada siapa yg kononnya telah selesai...sila cek semula nama anda di ctos..apps ctos pun ada di playstore... kemudian jika didapati masih belum selesai,sila kemukakan repot di skmm segera.boleh dilakukan secara online jer.. mereka sedang memantau sekarang..

    ReplyDelete
  18. Artikal ni dikeluarkan pada 2013....dan masih ramai mangsa tampil sehingga kini...pada siapa yg kononnya telah selesai...sila cek semula nama anda di ctos..apps ctos pun ada di playstore... kemudian jika didapati masih belum selesai,sila kemukakan repot di skmm segera.boleh dilakukan secara online jer.. mereka sedang memantau sekarang..

    ReplyDelete
  19. memang penipu..aku langgan pada 2010 dan aku xtau berapa jumlah aku kena,rasanya 2 tahun lps dorg ada kol aku suruh bayar tunggakan sebanyak rm1300..kepala abah dia,aku pkai sebulan je lepas tu line dh xde,aku dh kol p1 masa tu dorg ckp dorg ada masalah gangguan kepala apak dia..last2 aku biarkan smpai skg..aku xtau mcm mne nk buat..skg nk loan pn payah sangkut ctos..korg jgn langgan la..janji manis sebulan je..lps tu korg tanggung la lg setahun lebih tu..aku harap company ni bankrupt trus..menganiya org btul lah..salam jari tengah dkt P1

    ReplyDelete
  20. memang penipu..aku langgan pada 2010 dan aku xtau berapa jumlah aku kena,rasanya 2 tahun lps dorg ada kol aku suruh bayar tunggakan sebanyak rm1300..kepala abah dia,aku pkai sebulan je lepas tu line dh xde,aku dh kol p1 masa tu dorg ckp dorg ada masalah gangguan kepala apak dia..last2 aku biarkan smpai skg..aku xtau mcm mne nk buat..skg nk loan pn payah sangkut ctos..korg jgn langgan la..janji manis sebulan je..lps tu korg tanggung la lg setahun lebih tu..aku harap company ni bankrupt trus..menganiya org btul lah..salam jari tengah dkt P1

    ReplyDelete
  21. macam mana nak setel hutang p1 s*** ni ??? jumlah yang hutang ribu riban gak..tapi tengok kes customer before depa juz setel setakat termination je..

    ReplyDelete
  22. P1 ni memang haram jadah. Guna pemungut hutang & ctos untuk mengugut pengguna membayar bil tertunggak. Harap bisnes p1 ni bankrupt

    ReplyDelete
  23. P1 ni memang haram jadah. Guna pemungut hutang & ctos untuk mengugut pengguna membayar bil tertunggak. Harap bisnes p1 ni bankrupt

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klo dah report skmm perluka lg kita byr bil tertunggak ribu2 tu..rtus2 pun susah nak byr..

      Delete
    2. Klo dah report skmm perluka lg kita byr bil tertunggak ribu2 tu..rtus2 pun susah nak byr..

      Delete
  25. jangan kecam saya..saya pernah khidmat dlm p1.onecollection..memang kerja haram..saya tinggalkan..saya menyaksikan segalanya penipuan kezaliman syarikat ini..tp yg peras ugut suruh bayar hntar email dan sms ni 3rd party yg buat..p1wimax xminta direct..jadi modal ugutannya ctos dan blacklist la..bos dia untuk syarikat 3rd party cina..mereka dibekalkan database oleh p1wimax..so diorang hubungi la database tu..setiap bayaran yg tuan tuan buat 3rd party ni dpat la komisyen dari p1wimax..tu la ceritanya..alhamdulillah..Allah pelihara saya..kalau x kena sumpah orang je saya..

    ReplyDelete
  26. Mmg akan dikenakan ctos ke bos? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  27. kalau kat singapore boleh buat aduan kat kerajaan dan kerajaan akan megambil tindakan tapi kat malaysia boleh tak ????? dan kerajaan ambil tindakan kah ?????

    ReplyDelete
  28. p1 mak die ijau mcm hanjing..tenet xguna kne byr sribu lbih..salesman die pon kaki kncing..ckp xsrupe bikin..ptt mula2 kte xpyh byr 1sen..klo xguna..

    ReplyDelete
  29. P1 babi ni mmg sial..aku dlu pakai sebulan je..disbbkan da ikat kontrak 2 tahun nk x nk mmg aku kna la tanggung.. Dkt 1470..br2 ni aku kol centre dia.. Lpstu centre dia bg no kol perunding utk krgkn bayaran.. Sembang pny sembnag dia ckp dpt krg.. Aku cme kna byr 1000 je.. Aku pn byrla online.. Dia ckp immediately..aku pn percayala.. Skli try g easy nk buat loan.. Dia ckp sgkht lg p1..majoriti customer yg nk wt loan dgn easy rmai yg sgkut p1 cilaka ni.. Aku kol blk perunding yg bg krg harha dan2 plk 5 hari bekerja.. Da 5 hari da ni.. Aku pn kol centre lagi best.. Dia up 7 hari plk.. Alasan dia sbb aku ade pengurangan harga

    ReplyDelete
  30. P1 babi ni mmg sial..aku dlu pakai sebulan je..disbbkan da ikat kontrak 2 tahun nk x nk mmg aku kna la tanggung.. Dkt 1470..br2 ni aku kol centre dia.. Lpstu centre dia bg no kol perunding utk krgkn bayaran.. Sembang pny sembnag dia ckp dpt krg.. Aku cme kna byr 1000 je.. Aku pn byrla online.. Dia ckp immediately..aku pn percayala.. Skli try g easy nk buat loan.. Dia ckp sgkht lg p1..majoriti customer yg nk wt loan dgn easy rmai yg sgkut p1 cilaka ni.. Aku kol blk perunding yg bg krg harha dan2 plk 5 hari bekerja.. Da 5 hari da ni.. Aku pn kol centre lagi best.. Dia up 7 hari plk.. Alasan dia sbb aku ade pengurangan harga

    ReplyDelete
  31. saya punya led lain pulak,sye dah buat bayaran melalui online,6hb.March tunggu release letter sampai sekarang tak dapat2 jnji seminggu je...baru2 ni buat loan xlepas sbb ctos psl p1 ni....mcm mane ye?

    ReplyDelete
  32. Mmg sial pun P1...aku tahun 2010..kontrak dah abis..dah setuju dengan operator untuk potong..siap bayar RM200..check balik tetiba aku ade hutang RM1500..mmg tak lah aku bayar...baru ni tahun 2021 ade betina sial talipon suruh bayar..ckp aku masih ade tunggakkan.

    ReplyDelete
  33. saya kena juga..dah terminated & pulangkan modem pada 2009. Kena bayar dalam RM700 lbh langgan 2 bulan je.. Hari ni bertalu2 call masuk suruh bayar hutang RM 1127..katanya saya tak pernah bayar bill P1. Saya nak sumpah cuma confuse nak sumpah jadi katak ke @ jadi batu si "pemintak hutang" tu..

    ReplyDelete

Copyright © 2012 GuaTv.com All Right Reserved
Best view in Chrome browser. Download Chrome for mobile here